ご挨拶
“何故生まれてきたのだろう/日々苦しみもがきながらも生きようとする/人間とは何だろう/人として生きていくとはどういう事だろう(※1)“
上記の言葉は、幼少期から虐待、性的虐待を受け、自殺したとある少女がブログに記載していた言葉です。
私達は、心の痛みを「助けて」「死にたい」「この世界なんて壊れてしまえ」というあなたの声を、世界中に届く声で、喉から血が出るまで叫びたい。
あなたが血を流しながら大切に守り続けた純真を、最後の希望を守りたい。綺麗な場所から、白い手を伸ばすのではなく、同じ血塗れの手を差し出したい。
最後の時には、あなたと手を繋いで、一緒に自殺するような、芝居が創りたい。
声にならない怒りを、もう二度と手に入らない愛を、もう二度と戻らない絶望を、芝居にして披露いたします。
楽しんでいただければ幸いです。
代表 田中円
TremendousCircus一同
劇団の概要
TremendousCircus is a theater company that performs works written and directed by En Tanaka, founded July 7, 2016.
It is a feminist theater company and takes as its subject matter social issues such as gender diversity and child abuse.
It is the first theater company in the world to wear Gothic and Lolita as its uniform.
Performs black metal musicals composed by Dee Lee.
Contribute to the global development and dissemination of Harajuku culture.
TremendousCircus(トレメンドスサーカス)は、主に田中円(たなかえん)の脚本・演出作品を上演する劇団。2016年7月7日結成。
フェミニスト劇団であり、LGBT差別、児童虐待など社会問題に対して、リアル(現実)な当事者運動を行う。
また、日本発・世界初のゴシック・アンド・ロリータを正装とする劇団として、世界的音楽家Dee Lee を座付作曲家に迎え、ブラック・メタル・ミュージカル(シアトリカル・ライブ)の上演を行い、原宿文化、日本のダークミュージックの世界展開、発信に貢献する。
◎劇団理念 Company Philosophy
「TremendousCircus」では、以下の理念を掲げて活動しています。
○声明 Statement
Reaching out a bloody hand to save a crying person. Produce a musical as an alternative to self-harm. As a feminist theater company, we perform plays about social issues.
泣いている人を救う為に、血塗れの手を伸ばす。心の痛みをエンターテイメントとして昇華し、リストカットなど自傷行為のかわりになれる芝居を創る。フェミニズム劇団として、当事者運動としての社会を変革する芝居を創る。
○使命 Mission
熱い芝居を創る。 Create a passion play.
Create a full-tension, full-powered, passionate, entertainment musical like “Formula 1”
喉から血が出るまで叫ぶ、エンターテイメントの、熱い芝居を創る。F1でクラッシュ寸前のカーレースのように、カーブも全力で曲がる、命懸けの芝居をする。一生懸命、役になりきる。パワー・スピード・命懸け。
社会的弱者のための芝居を創る。フェミニスト劇団として、またLGBT差別、児童虐待など社会問題に対して、リアル(現実)な当事者運動を行う。またその居場所となる。 We create plays for the socially vulnerable. As a feminist theater company, we also create plays about gender diversity, child abuse, and other social issues.
Create a musical that empowers the socially vulnerable and deals with social issues.
Most of the members of the theater company are women, and among them are victims of sexual violence, sexual minorities, and former abused children.
We are a feminist theater company. It is also a musical as the victim’s “MeToo”.
I want the theater company to be a place for sisterhood trauma care.
「小さき声にこそ耳を傾け、声なき叫びを代わりに叫ぶ」を合言葉に、社会的弱者をエンパワーメントし、社会を変革するための作品づくりを行う。
劇団員の多くが女性であり、性暴力被害者、セクシャルマイノリティ、元被虐待児を抱えるフェミニスト劇団として、リアルな当事者運動を行っている。芝居という、肉体で演じること、直接会えることにもこだわり、何より被害者の声を聞き作品にすることを大切にする。
シスターフッドを通じたトラウマケアの場でありたい。
団長である第六天魔王知乃は、2017年、演劇界で告発から合意に至った初めてのケースである#Metooを行い、その示談金で「演劇・映画・芸能界のセクハラ・パワハラをなくす会」を設立し、劇団もその運営に協力している。
http://nosekuhara.com/
日本発・世界初のゴシック・アンド・ロリータを正装とする劇団として、原宿文化、日本のダークミュージックの世界展開、発信に貢献する。 It is the first theater company in the world to wear Gothic and Lolita as its uniform. Performs black metal musicals composed by Dee Lee. Contribute to the global development and dissemination of Harajuku culture.
We love Goth and Girlish and create plays for the wounded at heart, based on dark fairy tales and bizarre fantasies.
Just as Jeanne d’Arc dressed as a man, our uniform, Gothic and Lolita, is a suit of armor that protects a woman’s physical privacy, which she chooses for herself and will never surrender her body to a man.
The soundtrack was written by Dee Lee, one of the world’s leading composers in Japan’s unique dark music scene. Female singers sing black metal musicals as well as male singers. It is a liberation from sexism.
It will contribute to the global development and promotion of Harajuku culture.
少女趣味とゴスを愛し、神秘主義、暗黒童話、怪奇幻想などを主な題材として、人の心の痛みを作品の支柱に据えた芝居を創る。
ジャンヌ・ダルクが男装することで処女性を守ったように、我々が正装とするゴシック・アンド・ロリータは、現代において、女性が、自分が可愛いと思うものを自由に選び、ありのままの自分で身にまとう、男に身体を絶対に明け渡さぬという、女の肉体的プライバシーを守る、衣服という鎧である。
また日本独自の発展を遂げたダークミュージックの世界的作曲家であるDee Lee氏を座付作曲家として迎え、女性が男性と同じブラック・メタル・ミュージカル(シアトリカル・ライブ)を歌うことで、セクシズムのさらなる破壊を目指す。
日本独自のKAWAII、原宿文化の世界展開、発信に貢献する。
○劇団のビジョン Vision
About creative features.
Our uniforms are gothic and lolita.
We incorporate Kabuki, Noh, and Bunraku into our production. However, women cannot perform in Kabuki, Noh, and Bunraku. In our play, a drag queen director makes female actors shine and directs against sexism. Women stand as proudly as men, use their natural voices instead of falsettos like men, and sing black metal like men.
The method of directing is called the “Tremendos Method”, and it enables women to perform their own unique female performances that shine as much as or more than men.
In our script, as a feminist theater company, we listen to the voices of female victims. The common myths and stories so far have been scripts full of sexism, in which the hero grows up through the sacrifice of the heroine and wins over the villain. We’re writing scripts for women to shine as much or more than men.
創作上の特色として、ゴシック・アンド・ロリータを正装とし、演出に、日本固有の伝統文化でありながら、女性が出演することが出来ない、歌舞伎や能、文楽の演出を取り入れ、ドラァグクイーンでもある演出家が、女性がわきまえさせられるのではなく、男性と同じように仁王立ちをし、男性と同じように裏声ではなく地声で堂々と演じ、ブラック・メタルを歌う、男性と同じかそれ以上に輝ける、独自の女性の演技体の確立を目指している。これを我々はトレメンドス・メソッドと呼ぶ。
脚本制作においても何より当事者性を取り入れながら、これまで神話や王道と言われる物語において、男性主人公が女性の(主に性暴力や死という)犠牲によって奮起し(観客はそれに感動し)悪役を倒すという、まるで女性が男性の道案内役であるかのような物語を拒否し、女性が男性と同様かそれ以上に輝ける芝居を制作している。
○劇団PV
※1出典:http://ameblo.jp/rin3718/
解離性同一性障害(多重人格障害)40余りの人格と共に生きるより(検索日:2016/6/22)